måndag 2 april 2012

Uppsala Comix 2012

Galagos excellenta praktikant Emil bemannar bordet.

Den intensiva mäss- och festivalvåren blev precis ännu mer intensiv. I går ägde Uppsala Comix rum för första gången, och ser definitivt ut att kunna bli ett återkommande arrangemang.
Halva Galago befann sig på Textival i Göteborg, men jag tog Uppsalapendeln i arla morgonstund tillsammans med vår praktikant Emil, min dotter Ellen och två kartonger böcker. Den käcka ton jag använder i den här texten speglar på intet vis de känslor jag hade inför att stiga upp tidigt en svinkall söndag och kånka böcker, men som förlagsrepresentant man måste ju anstränga sig för att hålla skenet uppe.

Nåväl, festivalen ägde rum på Grand, en – förmodar jag – före detta biograf som nu tydligen mest används som konsert- och klubblokal för under 18-publiken. Det var även en perfekt lokal att ha seriefestival i, aldrig överfull och aldrig tom. Min kompis Olov beskrev Uppsala Comix mycket träffande som "en seriefestival som är liten men har allt". Förlag, seriebutiker, workshops, föreläsningar, merchandise och Kalle Ankas pocket för tio spänn styck. Och kafé med billiga dammsugare. Vi sålde mycket mer böcker än jag vågat hoppas (borde ha tagit med oss dubbelt så mycket, men det vet man ju aldrig på förhand), och det var fan 50-60 pers i publiken när jag pratade om taffligt tecknad självbiografi.


Jonas Karlsson från Galago gör sin grej. FOTO: En twittrare.

Roligast:
- När en av arrangörerna presenterade mitt anförande med orden "om fem minuter kommer Jonas Karlsson från Galago och pratar självbiografiska serier!". Efter att ha rättats av en annan arrangör följdes detta upp med "Jaha... om fem minuter kommer Mats Jonsson från Galago och pratar om sin bok Den självbiografiska kampen!"

- Att Ellen förälskade sig i en tjej från Serieskolan i Gävle, och satt med i deras workshop i timtal.

Tråkigast:
- Att jag inte tagit med mer böcker.
- Att golvet var så dammigt att kläder, väskor och lungor var grå när vi bröt upp.


Jag och Emil är suddiga. FOTO: Ellen Jonsson.

Men jag är mycket nöjd, och kommer definitivt tillbaka nästa år. Bonus: att få äta asiatisk buffé med släkten.

Avslutningsvis: länkfest!

Min senaste krönika från Tidningen Liljeholmen/Älvsjö. Om... att... välja... skola.

Inför Seriefestivaln intervjuades jag i Uppsalatidningen. Läs i en fancy-schmancy flashversion här.

Aftonbladets krönikör Tara Moshizi uppmärksammar Hey Princess tioårsjubileum här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar