måndag 26 mars 2012

Ivar Lo



I lördags var jag på Ivar Lo-sällskapets årsmöte i Gershedens Folkets hus på Skansen. Jag blev ett fan av Ivar Lo-Johansson för ungefär tio år sedan, när jag till sist greppade en av de där böckerna som stått och sett tråkiga ut i mina föräldrars bokhylla under hela min barndom.
I de böcker jag sedan i rask takt slukade fanns mycket att lära sig, politisk glöd och det där närmast sinnessjuka självbiografiska sug jag tycker så mycket om. Författaren framstår inte som någon rakt igenom sympatisk person, men om han gjort det hade det sannolikt berott på att han fegat och valt den enkla vägen. Framförallt drabbades jag av konflikten mellan stad och land, skuldkänslorna gentemot den hembygd man lämnat bakom sig, och klassklättrarens tvära kast mellan stolthet och skamkänslor. Himla vasst skrivet är det också.

2005 flyttade vi in i Ivar Los gamla hus på Bastugatan 21, och jag lärde känna Danne, Ivar Lo-museets guide som ofta stod (och fortfarande står) och rökte i porten i väntan på hugade museibesökare. För några år sedan tog jag plats i Ivar Lo-sällskapets styrelse, och jag är väldigt glad över hur öppna de andra i sällskapet är för serier, och hur de också ser hur det går linjer från proletärförfattarna till dagens taffligt tecknade, politiskt medvetna självbio.

Vill du också upptäcka Ivar Lo-Johansson? I min idealvärld finns hans bästa böcker i nya blanka pocketutgåvor i Pressbyrån, men så är det ju inte. Men biblioteken finns ju alltid, och man kan för en billig penning skaffa sig en extensiv Ivar Lo-samling genom att rota sig igenom loppisar och antikvariat. Hans mest lättillgängliga bok är kanske Kungsgatan, och jag vill också rekommendera Bara en mor och den självbiografiska svit som inleds med Analfabeten. Värt att nämna är att han också skrivit en science fiction-roman – Elektra. Kvinna år 2070.
Ivar Lo-museet är ett av landets minsta museer, och värt ett besök för alla som är intresserade av litteratur, arbetarrörelsen eller svensk 1900-talshistoria. Läs mer om museet här.
Sällskapets hemsida finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar