torsdag 29 mars 2012

Brutala veckan



Brutala veckan (12-18 mars) tjuvstartade redan lördagen den 10 mars med att jag skulle prata på Uppsala stadsbibliotek. Eftersom jag även skulle riva och ta hem min utställning hyrde vi bil och min hustru tog rollen som chaufför/assistent. Barnet hängde med. (Bilden är tagen dagen därpå, när vi lämnat tillbaka bilen.)



Det var bra med folk och jag fick sälja många böcker. Även aftonen och natten tillbringades i Uppsala, hos min kusin Frida med familj, eftersom Ellen ville stanna och se Schlager-SM. Hon somnade efter tre bidrag, men det var så trevligt att vara där att det lätt var värt det ändå.



Söndag kväll skrev jag på ett par texter som hade deadline under brutala veckan. Efter jobbet på måndagen åkte jag till Jakobsberg och pratade på ABF, som affischerat duktigt. Passade även på att köpa Luke Skywalkers svävare till Ellen i födelsedagspresent. Efter föredraget åkte jag till mitt extraknäck och korrekturläste speltidningen Level till fram på småtimmarna. Taxi hem, då t-banan slutat gå.

Tisdag: Läkarbesök med barnet mitt på dagen i avlägsen del av stan, så ingen idé att gå till jobbet. Försökte arbeta en del hemma. Om aftonen artikelskrivande och styrelsemöte i bostadsrättsföreningen.

Onsdag: Dagislämning, jobb på Galago, dagishämtning, middag med Ellen, som överlämnades till sin mor och så åkte jag för att kvällsprata om Mats kamp på Skogås bibliotek. Mycket trevligt. Sedan till Level för att korra och skriva klart artikeln. Kom hem sex på morgonen.



Tidningen finns ute nu, komplett med min retroartikel om hur världens bästa datorspel Civilization skapades. Den är personligt hållen, så den kan vara av intresse även om man inte gillar turordningsbaserade strategispel.

Torsdag: Jobbade på Galago, korrade Level, som gick iväg till tryck till sist. Åkte hem och packade.



Fredag: Åkte till Umeå för att sälja böcker och – ni gissade det – prata om Mats kamp på Littfest, landets absolut trevligaste litterära festival. Ovan ses min kollega J Klenell lära min dotter hur man gör djävulstecknet. Sedan kom mina föräldrar och räddade henne. Deltog i ett intressant barnboksseminarium med bilderbokslegendaren Anna-Clara Tidholm (jag var med i egenskap av tecknare och förälder), åt indiskt och hade en lång och rolig utekväll med bland andra Thomas Olsson, Martin Kellerman, Anneli Furmark, Johanna Palmström, Gregor Flakierski och andra man alldeles för sällan hinner sitta ned och prata med.

Lördag: Hade seminariet nedan, tillsammans med serielegendaren Åke Forsmark:



Åt lunch med min dotter och mina föräldrar, sålde böcker. Ellen ritade en fin teckning:





Om aftonen var det dags för Littfests avslutningspartaj. Klas Östergren läste, och jag blev så inspirerad att jag var tvungen att läsa jag med. (Det var öppen scen, jag är inte fullständigt gränslös.) Valde den där texten där jag smädar litterär gestaltning, vilket tydligen sårade delar av publiken. Detta ber jag härmed om ursäkt för. Jag vill inte att någon ska bli ledsen. Jag hatar inte litterär gestaltning-possen på ett personligt plan, bara på ett ideologiskt.

Det hela avslutades med efterfest på en känd författares hotellrum och allt blev för surrealistiskt för att beskrivas. Men Littfest är verkligen, tillsammans med Bokmässan och SPX, ett av festivalårets mycket få måsten.



Brutala veckan spillde över in i nästkommande vecka, med mycket att göra på jobbet och en resa till Östersund, där jag pratade om gissa vad inför Y-Z-läns Biblioteksförening. Gud vad jag älskar bibliotekarier.



Och på Scandic serverades det raggmunk. Livet kunde förmodligen inte bli bättre än så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar