onsdag 1 september 2010

Jag vill att alla barn i världen ska hålla varandra i hand


"Idag ska vi ha en tävling! Vem kan hitta på det bästa nya ordspråket?" Min mellanstadielärare, den älskade gamle skolfuxen, hade kommit på en bra, ämnesöverskridande lektionsidé. Först berätta om gamla ordspråk, sedan uppmuntra till eget skrivande, och så fick vi rita en fin bild i vattenfärg till. Avslutningsvis gjordes en utställning av bilderna och alla ordspråken lästes upp. Magistern var jury.

Det vinnande bidraget? Se rubriken.

Jag blev arg som vanligt, för att mitt mycket bättre ordspråk inte vann och för att ovanstående ju inte ens var ett riktigt ordspråk.

Min klasskamrats så kallade ordspråk kom emellertid tillbaka till mig idag, när jag öppnade min mailbox. Jag hade fått beundrarbrev från Buenos Aires! Sedan Hey Princess släpptes på engelska i slutet av april har jag nu fått fanmail från Nord- och Sydamerika, Europa, Asien och Australien. Fattas bara afrikansk distribution och att någon serieintresserad forskare på Polarstation Zebra surfar in på Amazon (undrar om de levererar till Antarktis?) så har jag tjingat precis alla kontinenter. Det här är ju underbart. Intressant faktum: mina nyblivna fans i alla världsdelar skriver om hur mycket de gillar mina teckningar och mina analyser av indiepopens väsen. Jag skulle tro att det här säger något om någonting, men jag är inte säker. Ville mest dela min glädje/skryta.

Men serier kan ju föra folk närmare varandra. Se bara på detta mycket märkliga pressmeddelande som landade i Galagos inkorg sommaren 2008. (Jag har inget med det att göra och tar absolut inget ansvar för särskrivningarna och det bitvis stötande innehållet.)

PRESS MEDDELANDE FRÅN SERIETECKNARE UTAN GRÄNSER/

DESSINATEURS DE LA BANDE DESSINÉ SANS FRONTIÈRS

-------------------------------------------

!!!SUG/DDLBDSF newsflash!!!

Med anledning av krisen i Kaukasus har SUG/DDLBDSF:s presidium beslutat att avsätta extra resurser för att hjälpa Syd ossetiens lidande befolkning, i vår snabbaste insats hittills.

I samarbete med Ryska federationens försvarsmakt, Malmö Aviation och Åbergs MUSeum kommer vi redan i nästa vecka att genomföra VÄRLDENS LÄNGSTA SERIE STRIP i Tschinvali. Temat är "Pinsamt!" och rekord försöket kommer att genomföras både av kända serietecknare, lokala förmågor och syd ossetiska skolklasser som snabbutbildas i seriekonst av Ivan Alagbé, som flygs in i samarbete med Maersk Air, Serietekets utlåningsdisk och Abchasiens kulturministerium.

Parallellt med detta sker ett annat rekord försök – världens längsta seriebokbord som ska räcka ända från Tschinvali till Tbilisi, sedan vidare genom Kodoridalen till Abchasiens huvudstad som vi i skrivande stund inte kommer ihåg vad den heter. Eftersom det blir svårt att få fram så mycket serier med så kort varsel (och överupplagan av Sen Bordero som bekant flygbombades över Acehprovinsen efter tsunamin) samarbetar vi här med RSR/Epix, Serieknallen samt IKAB för att snabbt få fram topp material. Är du intresserad av att bemanna något av bokborden så har vi ett planeringsmöte på WAYNE’S COFFEE Hamngatan i morgon kl 10. Om någon vet hur man får tag på "Guinness rekord bok" är vi också tacksamma.

Vill ni medverka i VÄRLDENS LÄNGSTA SERIE STRIP kan ni dyka upp vid

flygbussarna på Cityterminalen på måndag kl 04.30. Medtag pass, visum och ett glatt humör. På planet har vi ordnat så att nya BATMAN filmen visas, så vi kan ha analys och "eftersnack" så att den långa resan går fortare.


För övrigt kommer vår tidning Sen Bordero fr o m nästa nummer att omvandlas till en serie antologi i bokform, med löpnumrering och wrap around cover. Detta för att förbättra distributionen och trixa med kultur stödet. Eftersom tidens anda kräver snabb rapportering kommer vårt "lättare" material att flyttas till webben medan antologin

fokuserar på längre serier i komisk äventyrs stil. Om ni kan finna det i era hjärtan att bidra med en skärv av ert skapande så vill vi påminna om att serierna ska levereras DIGITALT, i minst 600 dpi lineart eller 300 dpi grayscale. Eftersom vi vill att alla ska kunna läsa Sen

Bordero krävs – liksom tidigare – att materialet består av serier på esperanto eller pantomimserier ("stumma" serier).

En god nyhet! Sen Bordero produceras numera i samarbete med Grafiska formgivare utan gränser/Créateurs de la designe graphique sans frontièrs och har således fått en rejäl grafisk "uppryckning". Kommande antologier trycks i samarbete med Egmont Kärnan AB, Crème Fraiche saffran/tomat samt Alma Pluss och några framtida teman är:

"Klimathotet?"

En dag på stranden

ROCK!

Serier från Finland

Välkommen att bidra!

------------------------------------------------

Serietecknare utan gränser/Dessinateurs de la bande dessiné sans frontièrs är en idéell sammanslutning av serietecknare som vill göra en skillnad. Sammankallande för Skandinavien och Östersjöområdet är J-A Seterøy (Norge), E Jorsaeter (Sverige) och W "W" Kaczyk (Polen).

OBS!!! Eftersom vi vet att vi kan få räkna med viss kritik över att ta hjälp från de stridande parterna i konflikten vill vi poängtera att det är enda sättet för hjälpen att nå fram i tid. Och du, vi väljer inte sida – om det inte gäller en serie sida!!!


Puh. Förresten kanske jag inte borde offentliggöra mitt eget bidrag till den där ordspråkstävlingen, men va fan. Sug på den här: "Den som tar friheten från folken får själv ingen frihet." Illustrerat av en anslående akvarell föreställande en diktator som mol allena står i sitt palats, bakom fyrdubbla murar, taggtråd, spanska ryttare och kulsprutetorn. Vilket lillgammalt litet barn jag är.

2 kommentarer:

  1. Snacka om att spela på 10! CHÄÄF!!

    SvaraRadera
  2. Åh, gud jag hade känt precis likadant som barn! "Inget riktigt ordspråk" indeed! Rätt ska vara rätt! Ditt var fantastiskt.

    SvaraRadera