lördag 18 september 2010

Dagen före dagen



Det är lördag. Egentligen är det i morgon jag traditionsenligt ska lägga upp gammalt mög, men jag gör det redan idag eftersom jag inte kan ansvara för mina handlingar under morgondagen.

Klockan 12-14 kommer jag i alla fall att stå utanför Västbergaskolan och dela ut valsedlar för ett riksdagsparti. Kom gärna förbi och ta en valsedel eller tre om du bor i trakten!

Jag har aldrig delat ut valsedlar förut. Brukar stämningen vara god, eller kommer borgarna att snegla argt/fräsa/slå mig? Och framförallt, vad händer om en Sverige-"demokrat" dyker upp i samma ärende? Kommer jag att snegla argt/fräsa/slå vederbörande? Jag vill ju definitivt respektera demokratin och har mycket svårt för att vara öppet otrevlig mot folk, men vid aktivt valarbete för ett rasistiskt parti går fan min gräns. Vi får väl se. (Ingen fara, mamma, jag ska inte slåss.)

Efter detta kommer jag givetvis att bänka mig framför teven (enda gången det händer nu för tiden), och vänta på domen. Jag är rädd, fruktansvärt rädd, inte minst som de senaste dagarnas utveckling givit mig en liten strimma av hopp åter. Alla goda krafter: Gå och rösta nu! Kasta ut de egenkära Barbie & Ken-dockorna från Sagerska palatset och skicka tillbaka rasistpacket till hålorna de kom upp ur!

Mest rädd är jag faktiskt för att den första prognosen ska visa på tio procentenheters övervikt för borgarna, och att ett gigantiskt lyckovrål à la Sverige-gör-mål-i-fotbolls-VM ska stiga upp mot den mörka himlen från min nyrika närförort. Jag vill gärna kunna se mina grannar i ögonen även fortsättningsvis.

Och så kvickt över till det gamla möget. Och nu snackar vi gammalt. Detta är en intervju med mitt 18-åriga jag från gamla fina A-presstidningen Nya Norrland. Jag ber om ursäkt för den usla scanningen, men klicka på bilden så blir den i alla fall större. Notera att jag hade vita tubsockor och en Amiga 500!

1 kommentar:

  1. Fantastiskt tidningsurklipp! "Ordet fanzines skulle man kunna översätta till diggare av serier" :D

    SvaraRadera